=Terima Kasih sebab FOLLOW blog SueMUNCET=

06 February 2011

=Aku mengalami ULSER!!=

okey..hari ini aku nak update tentang ULSER..disebabkan aku sekarang sedang mengalami ULSER,so aku nak update tentang ULSER..huhu..

sumber dari google

apakah itu ULSER?? ULSER merupakah tompokan putih atau kuning yang terjadi di dalam mulut..ia terjadi sama ada satu tompok atau pun berkumpulan..*berkumpulan tu yang sakit beb..

dalam bahasa melayunya adalah mata ikan dan dalam bahasa perubatan ULSER AFTA..*ececehh..dah macam doktor plak..huhu..
itulah yang aku alami sekarang ini..sakit yang teramat sangat..ouch!

punca terjadinya ulser??
ianya terjadi disebabkan kekurangan zat besi,folik asid dan vitamin B 12,kurang daya tahan badan,bakteria,faktor keturunan dan ada sebab sebab lain yang tidak diketahui..dan pendapat mak aku sebab aku kurang minum air masak..yes! itu aku setuju..mak aku selalu pesan suruh minum air masak..aku memang tak suka minum air masak..ngeee...lepas tu aku suka makan pedas..tak pedas memang selera pun tak ada la kan..bila dah kena ulser barulah nak mengadu sakit..padan la muka kau kan sue..tapi kadang kadang tergigit jugak boleh terjadinya ulser..macam aku la..tergigit punya pasal terjadi lah ulser..

mungkin jugak akan kurang selera makan..yela..nak makan macam mana kan..sakit yang teramat sangat..pedih je..tapi aku tetap makan walaupun terpaksa menahan sakit..kadang kadang tak sanggup rasa sakitnya..dan mungkin jugak ada demam,.tapi aku tak pernah la plak demam kalau kena ulser..

ulser neyh kalau nak baik mengambil masa 1 atau 2 minggu..haishhh..taknak lama plak kan..bayangkan la dalam masa itu nak menahan sakitnya..adoi..tapi kalau lepas masa tu masih tak baik baik jugak baik pergi jumpa doktor..aku kerap jugak kena ulser..tapi aku tak jumpa doktor..aku rileks je..sebab ulser neyh akan baik jugak..haha!


jalan penyelesaian,aku selalu letak bonjela..yes! bonjela sebab tak sampai dua minggu dah boleh baik..tapi sakitnya hanya orang yang mengalami sahaja yang tahu okey..

P/S : Dengar cakap orang tua lain kali..huhu..

love,

No comments: